Is een kiwi gezond ?


We weten het allemaal we zouden iedere dag 2 stuks fruit moeten eten, maar wat is dat nou met de kiwi ? Is de kiwi echt zo gezond ? Ja de kiwi zit boordevol vitamine C, er wordt ook wel gezegd met 1 kiwi per dag kom je de winter wel door. Uit een onderzoek van Dr. Paul LaChance naar welke zeven belangrijkste voedingsstoffen er in fruit zitten komt de kiwi steeds in de top 5 terecht, in dit onderzoek werd er gekeken naar vitamine A, C en E, foliumzuur, kalium, magnesium en voedingsvezels. Van alle fruitsoorten bevat de kiwi de hoogste voedingsdensiteit.

De kiwi bevat een hoog gehalte vitamine E en vitamine C. Eén kiwi met een gewicht van 100 gram bevat minstens 166% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Vitamine C versterkt de weerstand, de opname van ijzer en het algemeen zenuwstelsel.

Een kiwi is ook een prima stuk fruit als u op dieet bent de kiwi bevat namelijk maar 25 calorieën, hij is erg voedzaam en geeft u toch een verzadigd gevoel. Verder heeft de kiwi een gunstige werking op de bloedsuikerspiegel, na het eten van een kiwi heeft u veel minder trek in iets zoets. Ook zitten er aminozuren in de kiwi en deze zorgen er voor dat u een snellere vetverbranding krijgt. U ziet ook als u wilt afvallen is de kiwi een goed stuk fruit.


U kunt de kiwi op verschillende manieren eten, u kunt de kiwi doormidden snijden en dan uit lepelen maar u kunt de kiwi natuurlijk ook schillen zoals u doet met een aardappel. De kiwi is ook prima te combineren met andere gerechten of te verwerken in een salade, en of het nu zomer of winter is de kiwi is heerlijk fris.

Er zijn meerdere soorten kiwi’s de bekendste zijn de groene kiwi en de gele kiwi, deze komen uit Nieuw-Zeeland.