Webinar, de online marketing van nu

De regie staat klaar, de lichten zijn op de juiste manier ingesteld, de presentator staat op zijn plek en er zijn vele kijkers ingelogd. Tijd om live te gaan. Maar dan komt er een melding dat de verbinding met het internet niet stabiel is. Iedereen raakt in paniek omdat de live presentatie over enkele minuten begint.

Een live webinar, oftewel webinar marketing, is een steeds meer voorkomende manier van online marketing. Door middel van een online presentatie worden producten en diensten onder de aandacht van de kijkers gebracht en is er sprake van interactie tussen klant en bedrijf. Dit schept een vertrouwensband op met je klanten. Een optimale methode zou je denken. En dat is het ook. Het enige nadeel is dat er veel fout kan gaan bij zo’n live presentatie. Denk daarbij aan versprekingen en technische storingen. Maar daar is nu een oplossing voor.

Bedrijven bieden tegenwoordig de mogelijkheid om een presentatie vooraf op te nemen. En dit heeft vele voordelen. Doordat de presentatie eerder is genomen, is de content optimaal. Er zullen geen fouten in zitten en de boodschap is op een duidelijke manier in de video verwerkt. Dit komt natuurlijk omdat je een vooraf opgenomen video maar zo vaak je wilt opnieuw kan opnemen, tot dat je tevreden bent met het resultaat.

Doordat het eerder al is opgenomen, ligt de focus tijdens de uitzending vooral op de interactie met de kijkers. Er is veel plaats voor het beantwoorden van vragen, het bespreken van de voor- en nadelen die de kijkers aangeven in de chat en de tijdelijke uitslagen van de polls door te nemen en vragen waarom zij dat vinden. Door de interactie voelen de kijkers zich serieus genomen en zal dit tot een positief beeld van de organisatie leiden. Daarnaast is de opname ook meerdere malen uit te zenden. Dit scheelt kosten en kan het klanten die de eerste uitzendingen gemist hebben, de mogelijkheid bieden om de presentatie alsnog  bij te wonen.

Een foutloze webinar leidt dus tot vele positieve aspecten. De focus tijdens de uitzending ligt vooral bij de interactie met de kijkers en er zal minder fout kunnen gaan. Gestuntel met de microfoon van de presentator tijdens een live uitzending is nu dus verleden tijd.