Geef eens vaker wat cadeau

De verschillen tussen een loyalty gift en een premium gift

Cadeaus weggeven zijn een kostenpost, maar als je het goed doet kan het ook een investering zijn. Wanneer je op zakelijk gebied op het juiste moment het juiste cadeau aanbiedt is dat een investering die zich vele malen zal gaan terugverdienen. Dat terugverdienen kan zich uitten op verschillende manieren, zo kan het zich uitten in een omzetstijging maar ook in langdurige klantloyaliteit, of allebei!

Een uitstekend voorbeeld van een loyalty gift is de gift die wordt geschonken door het weekblad Donald Duck. Trouwe abonnees van de Donald Duck krijgen namelijk ieder jaar een stripboek van Donald Duck kado. Dit boek is 5 euro in de winkel, maar de kostprijs is maar om en nabij de 1 euro. Dankzij deze gift voelt de trouwe klant zich gewaardeerd. Mensen hebben liever een gift als een korting op de abonnementsprijs. Dit cadeau voor hem of haar, de trouwe klant, heeft geen invloed op de directe omzet, het is namelijk een cadeau voor trouwe klanten die hun lidmaatschap al hebben betaald.

Een goed voorbeeld van een premiumgift is de cd van Trijntje Oosterhuis die het AD bij haar zaterdagkrant cadeau deed. Deze cd was zeer goed voor de losse verkoop. Die dag was de omzet dan ook een half miljoen euro hoger dan op andere zaterdagen. Deze premiumgift heeft echter geen effect op de loyaliteit van de trouwe abonnees. Deze hebben namelijk geen enkele reden om zich gewaardeerd te voelen voor hun loyaliteit, iedereen krijgt de cd immers!