Waar zitten de meeste eiwitten in?

Eiwitten zijn een belangrijk onderdeel van ons voedingspatroon. Ze voorzien ons lichaam van calorieën en aminozuren. Die hebben wij nodig als bouwstenen van ons lichaam. Volwassenen hebben ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Natuurlijk varieert dit per persoon, lichaamsbouw en levenswijze. Topsporters hebben veel eiwitten nodig voor de spieropbouw. Maar wat kan je het beste eten om genoeg eiwitten bij te krijgen?

Vis

Vis is een bron van eiwit, maar elke vis bevat weer een andere hoeveelheid eiwit. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat de eiwitten in vis erg gezond zijn, omdat het dierlijke, kwalitatieve eiwitten zijn. Kies het liefst voor een magere vis, zoals de meeste witte vissen (bijvoorbeeld kabeljauw). Het schort magere vis echter vaak wel aan de gezonde omega-3 vetzuren die vette vis wel bevat. Denk dan aan zalm. Een lekkerbekje is heerlijk op zijn tijd en bevat ook een grote hoeveelheid eiwit, zo’n 32,5 gram per portie van 145 gram. Ga dus gerust naar een viskraam om papieren zakken lekkerbekjes te kopen en geniet! Zoute haring daarentegen bevat slechts 13,2 gram eiwit per 75 gram.

Vlees en kip

Het spierweefsel waar de meeste vleessoorten en kip voornamelijk uit bestaan is een bron van eiwitten die van hoogwaardige kwaliteit zijn. Daarbij bevat vlees ook veel ijzer en vitamine B12. Een kipfilet bevat het grootste eiwitgehalte, zo’n 30,5 gram per 100 gram. Een hamburger bevat het minste eiwitten, zo’n 15,8 gram per 70 gram. Biefstuk is ook rijk aan eiwitten.

Zuivel

Voor melk geldt: hoe meer geconcentreerd hoe beter. Kwark is een zeer geconcentreerd melkproduct, bevat veel eiwitten en is vrij ‘slank’. Magere kwark bevat 15,8 gram eiwit per 150. Volle Turkse yoghurt is daarentegen het minst goed en bevat slechts 3,5 gram eiwit per 100 gram. Kaas is doorgaans erg vet, maar bevat wel veel eiwitten. Kies dus het liefst voor een magere, 20+- kaas, maar geen smeerkaas.

Eieren

Eieren zelf bevatten natuurlijk ook veel eiwitten, zelfs het eigeel! Je kunt het beste kiezen voor een kippenei. Eieren bevatten naast eiwitten ook een gezond ijzergehalte, vitamine D en de gezonde vetten. Je cholesterol kan aanzienlijk verlagen door het eten van eieren.