Nederland start in 2015 met proef zelfrijdende auto’s

Ons land heeft zich gepositioneerd om zich bezig te houden met het tot stand komen van de zelfrijdende auto. De minister van Infrastructuur en Milieu, Schultz van Haegen, vond het daarom zijn taak om de ontheffingsreglementen aan te passen aan de zelfrijdende auto. Volgens de planning zullen de eerste praktijkproeven ons ons land in 2015 plaatsvinden.

Zelfrijdende auto voor de ‘gewone Nederlander’

Jarenlang is men al bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto. Inmiddels is de eerste zelfrijdende auto al geboren, maar nog niet op de markt gebracht zodat consumenten ook van dit hoogwaardige standje technologie gebruik kunnen maken. Nu lijkt de zelfrijdende auto toch steeds meer realiteit te worden voor de ‘gewone Nederlander’. Naast Nederland zal de auto ook in Duitsland en Amerika getest worden. De ontheffingsregels moeten aangepast worden wil de zelfrijdende auto op de Nederlandse wegen wil komen te rijden en daar gaat minister Schultz van Haegen dus voor zorgen.

Eerste en Tweede Kamer

De nieuwe ontheffingsregels kunnen er echter niet zomaar komen. Ze moeten eerst nog goedgekeurd worden door de Eerste en Tweede Kamer begin 2015. Nadat het voorstel kenbaar werd gemaakt op 20 oktober mag de autobranche het voorstel nog waar nodig aanpassen. Toyota en Daf hebben al aangegeven de zelfrijdende auto graag te willen proberen op het Nederlandse wegennet.

Transitiefase is al begonnen

Om de test met de zelfrijdende auto’s in Nederland mogelijk te maken moeten de regels worden versoepeld. De ontwikkelingen omtrent deze technologie gaan als een sneltreinvaart en we moeten ons nu eenmaal voortdurend aanpassen, vindt Schultz. Hij denkt zelfs dat de transitiefase al van start is gegaan als je ziet hoe de nieuwe technologie nu al in auto’s is toegepast. Hij is ervan overtuigd dat Nederland de beste proeftuin is voor deze proeven, gezien de grote kenniscultuur in deze branche in combinatie met het uitstekende wegennet. Voor je het weet is er al een grote markt voor shortlease en verkoop van de zelfrijdende auto.