Ben je nu weer aan het piekeren?

Iedereen piekert wel eens. Vooral vrouwen hebben er een handje van. Het zou wel lekker zijn om ervan verlost te zijn want het lost in negen van de tien gevallen toch niets op.

Wat kun je nu tegen die nutteloze piekergedachten doen? Door al die negatieve gedachten vernauw je je blikveld zodanig dat je nooit tot een oplossing komt en je vergroot er je problemen mee. Spreek jezelf ernstig toe om er nu maar eens mee op te houden.

Om je piekergedachten te onderbreken, kun je het beste even wat anders gaan doen. Je zou kunnen gaan sporten, tv kijken, opruimen of douchen. Probeer eens te zingen onder de douche. Misschien helpt het. Je kunt ook een training Mindfulness doen om te leren een rem te zetten op je gedachten. Het is heerlijk om de rust te vinden als je gedachten even niet te keer gaan.

Als je ’s nachts niet kunt slapen van al je gepieker dan kun je er beter even uit gaan. Drink even wat warme melk en ga dan weer terug naar bed. Gepieker en slaapgebrek kunnen elkaar versterken. Met geen van tweeën schiet je wat op.

Plan eens een piekerkwartiertje. Je mag jezelf helemaal los laten gaan met al je piekergedachten. Bekijk na dat kwartiertje die gedachten eens kritisch en vraag jezelf af of ze werkelijk zo erg zijn. Zijn er oplossingen voor je problemen te vinden? Hoe zou een ander dit soort problemen aanpakken? Misschien kun je een stappenplan verzinnen om iets aan je problemen te doen. Plan je piekerkwartiertje niet vlak voor het slapen want dan verstoor je je slaap maar doe dit gewoon overdag.

Psycholoog Delft kan je er alles over vertellen. Je kunt bij haar een behandeling psycholoog Delft nemen om je piekergedachten weer tot normale proporties terug te kunnen brengen.