Overgewicht en ondergewicht

Overgewicht
Overgewicht doet zich voor bij personen die te zwaar wegen dan goed is voor de gezondheid van deze personen. Om minder te wegen moet er wat gedaan worden aan de levensstijl. Dat is niet makkelijk. Het veranderen van je eetpatroon en slechte gewoontes is niet iets wat je even snel doet. Toch heeft het veel voordelen. Als je een gezond gewicht hebt dan heb je minder kans op meerdere ziektes zoals klachten van gewrichten, hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Hiernaast is er ook minder kans op bepaalde soorten kanker. Met een gezond gewicht ben je fitter en voel je je energieker. Voor je gezondheid en voor jezelf is een gezond gewicht het beste. Meer over overgewicht lees je op dieetcheck.nl.

Ondergewicht
Als je ondergewicht hebt dan weeg je te weinig voor je lengte. Je bent dan lichter dan goed voor je is. Het kan komen door slechte eetgewoontes, een snelle stofwisseling of door een eetstoornis. Een ziekte kan het ook veroorzaken. Dit is meestal het geval als je veel gewicht kwijtraakt in een korte tijd. Een te laag gewicht kan voor gezondheidsrisico’s zorgen. Het is niet goed voor je weerstand en je kunt een tekort krijgen aan bepaalde voedingsstoffen. De kans is ook groot dat je niet voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt als je slechte eetgewoontes hebt. Door een laag gewicht heb je ook minder energie, een slechtere conditie en ben je sneller moe.

Tips gezond eten
Deze tips kunnen je helpen om gezond te eten:

  • Drink een glas water voor de maaltijd
  • Eet extra veel groenten bij een maaltijd
  • Vul je koelkast met komkommers en wortelen
  • Eet vaak een warme groentesoep
  • Eet elke dag een salade
  • Gebruik fruit als snacks of tussendoortjes
  • Sla, komkommer en tomaten kunnen als extra’s worden gegeten bij een maaltijd
  • Zorg dat je altijd een kom met fruit klaar hebt staan in de koelkast