Waar moet ik aan denken bij zakelijk rijden?

Wanneer je ervoor kiest een GPS Tracker aan te brengen in je wagenpark, dan kies je voor gemak, veiligheid en betrouwbaarheid. Je bent namelijk continu op de hoogte van waar je personeel zich bevindt, de rittenregistratie kan makkelijk worden bijgehouden en is betrouwbaar zodat mogelijke heffingen van de belastingdienst zijn uitgesloten.

Zakelijk rijden

Zakelijk rijden blijft, ondanks de vele beperkingen interessant voor veel organisaties. Echter wordt de regelgeving steeds strenger rondom de kilometerregistratie. Wanneer dit handmatig moet gebeuren is het voor een grotere organisatie vrijwel onmogelijk om deze sluitend en kloppend te krijgen. Wanneer dit niet gebeurd is de kans groot dat de belastingdienst heffingen gaat plegen.

Naast dat het administratievoordeel oplevert kun je ook in de gaten houden hoe en waar er met de auto’s wordt gereden. Daardoor kun je zien hoeveel er nog bezuinigd kan worden op brandstofkosten.  Daar komt bij dat kortere routes ook minder kilometers betekend, en dus een lagere afschrijving van je wagenpark.

Bijtelling

Verwacht je privé dus boven de 500 kilometer uit te komen, dan ben je verplicht bijtelling te betalen. Deze is voor de gemiddelde auto al snel een paar honderd euro per maand. Met een sluitende registratie kun je dus precies in de gaten houden of jij in aanmerking komt voor bijtelling. Wanneer je hier onderuit probeert te komen loop je het risico flink gestraft te worden door de fiscus.

Ritjes vanuit huis naar het werk of een afspraak tellen overigens als zakelijke kilometers. Bij een kloppende rittenregistratie moeten er vijf bepaalde zaken worden doorgegeven aan de belasting:

  • Kenteken van de auto
  • Type auto
  • Merk auto
  • Wanneer je de auto tot je beschikking hebt
  • Ritgegevens

De ritgegevens bestaan uit de datum, begin- en eindstand van de kilometerteller. Daarnaast ook de adressen van vertrek en aankomst. Daarbij wordt standaard uitgegaan van de gebruikelijke route, wanneer dat niet zo is moet ook dit worden verantwoord.