Facebook toepassen in je online marketing strategie

Je ziet het steeds vaker: Bedrijven die actief op Facebook posten en massaal geliked en gedeeld worden door klanten en kennissen. Daarom hoort Facebook tegenwoordig ook thuis in de enorme verzameling met online marketing instrumenten die worden toegepast door bedrijven of zelfs een online marketing bureau. Facebook heeft in de afgelopen jaren een enorme database (Big Data) kunnen opbouwen doordat er op dit moment maar liefst 1,4 miljard

Netwerken via Facebook

Doordat je op Facebook je vrienden gemakkelijk kunt toevoegen is het vrij simpel om een netwerk op te bouwen op iedereen te informeren over jouw bezigheden. Zo blijft je netwerk continu groeien.

Facebook Advertising

Facebook telt naast het grote aantal gebruikers, op dit moment ook meer dan één miljoen adverteerders. Hiervoor betaal je per klik, net als met Google Adwords. Echter adverteer je hier niet op keywords die mensen hebben ingetypt, maar op woorden die mensen hebben opgenomen op hun Facebook profiel. Denk hierbij aan interesse, activiteiten en persoonsgegevens. Ook wordt er gebruik gemaakt van opgeslagen cookies. Het nieuwe Atlassysteem wordt als een van de beste en meest converterende advertising systemen gezien op dit moment.

Stel dat iemand bijvoorbeeld vaak uit eten gaat en dit deelt op Facebook, dan krijgen zij ook reclames van andere restaurants in hun Tijdlijn te zien.

Stappenplan Facebook op je website

Facebook is gemakkelijk te integreren in je website. Zo kunnen bezoekers bijvoorbeeld pagina’s of artikels op jouw website liken of delen met hun vrienden. Zo genereer je bijvoorbeeld naamsbekendheid of meer bezoekers.

Hiervoor moet je naar Facebook Developers gaan. Hier kun je social plug ins zoals de Like Button of Like Box aan je website toevoegen. Het voordeel van de Like Box is dat hij speciaal ontworpen is om via een simpele embed code in je website te integreren.

Vervolgens kun je door bepaalde HTML attributen toe te voegen kiezen voor een donkere of lichte knop. Ook kan er gekozen worden voor het toevoegen van een fysieke locatie zodat bezoekers van je website gelijk kunnen zeggen “Ik was hier”. Verdere mogelijkheden met de Like Box zijn op de website van Facebook Developers te vinden.