Import BPM berekenen

Auto importeren? Hier moet u op letten!

Ben je van om een auto te importen? Dan zul je zeker weten te maken krijgen met de import BPM. De BPM is een belasting die betaalt moet worden wanneer je van plan bent om een auto te importeren. De Nederlandse Overheid heeft zeer veel regels waar je aan moet houden voor het bepalen van de BPM.

Zo dien je bij de RDW douane het BPM-restbedrag af te dragen. Je kunt namelijk zelf de import BPM handmatig berekenen of laten berekenen. Dit kan je zo duizenden euro’s besparen. Maar wat is BPM eigenlijk en waarom moet je BPM betalen? Je kunt het beste gebruik maken van een e-book, aangezien er verschillende bereken methodes zijn.

Wat is BPM en wanneer moet je import BPM betalen?

BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen en is een belasting die door de Nederlandse overheid wordt geheven bij het registreren van een auto in Nederland. Het is in Nederland wettelijk verplicht dat u belasting betaalt wanneer u een nieuwe auto registreert, waarvoor de BPM nog niet betaald is. Zorg voor de laagst haalbare BPM.

Indien je een auto in Nederland koopt, zul je weinig merken van de BPM. De dealer heeft namelijk dan al reeds aangifte gedaan van de BPM. Wanneer de BPM voor een auto betaald is zal de auto een Nederlands kenteken krijgen. Alle auto’s die in Nederland verkocht worden zijn dus altijd inclusief BPM. Maar welke methodes zijn er eigenlijk waarmee je de BPM kunt berekenen?

Verschillende methodes om je BPM te berekenen

Veel mensen zijn er niet van bewust dat er meerdere methodes zijn om de import BPM te berekenen. Maar dat betekent ook dat er verschillende bedragen uit deze methodes komen. Het is natuurlijk de bedoeling dat je op zo’n laag mogelijk BPM bedraag uitkomt.

Er zijn dan op het internet ook verschillende import BPM calculators. Maar wat veel mensen niet weten is dat vrijwel alle BPM calculators die bekend zijn, foute BPM calculaties geven. Daarnaast zijn de meeste calculators niet bereid om de meest voordelige BPM berekeningen te maken.

Het is dan ook aan te raden om gebruikte maken van auto import bedrijven. Deze bedrijven zullen de BPM handmatig op verschillende manieren voor je berekenen. Uiteindelijk zullen zij je het laagste BPM bedrag aan je doorgeven.

Hoe wordt de BPM eigenlijk berekend?

Je weet nu dat wanneer je een auto importeert je in veel gevallen BPM verschuldigd bent aan de Belastingdienst. Er zijn dan ook verschillende manier om de BPM te berekenen, maar je kunt altijd de meest voordelige berekening aanhouden bij je BPM aangifte. De berekening van je BPM dient in ieder geval altijd goed onderbouwd te zijn. In 2013 zijn de regels weer anders voor het berekenen van de import BPM. Import BPM berekenen in 2013 heeft meer connectie met milieu. De BPM wordt aan de hand van de volgende factoren berekend:

  • Uitvoering en opties
  • Het bouwjaar
  • Kilometerstand
  • De technische staat van de auto
  • De CO2 uitstoot

Bij de BPM-aangifte wordt op basis van de netto cataloguswaarde en CO2 uitstoot de BPM van je auto berekend. De Belastingdienst zal altijd uitgaan van de netto catalogusprijs van de auto exclusie import BPM en BTW. Wanneer je een gebruikte auto wilt importeren, zul je niet het hele BPM bedrag te hoeven betalen. Voor een gebruikte auto mag je de BPM afschrijven op basis van de forfaitaire afschrijving en de afschrijving via erkende koerslijsten.

5 Gouden BPM Tips

vijf dingen die je moet weten over BPM en auto’s importeren

In de meeste gevallen is een auto importeren altijd een goed idee. Indien je goed voorbereid op pad gaat, is het importen van een auto eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Maar toch zijn er aantal factoren waar je rekening mee moet houden en de belangrijkste is misschien wel de BPM-aangifte.

 1. Een valse BPM-aangifte kan voor nare consequenties zorgen

Indien je op basis van te weinig of onjuiste gegevens BPM-aangifte doet, dan kan dat je zeer duur te komen staan. Er is namelijk dan een grote kans dat de Belastingdienst een naheffingsaanslag oplegt. Hierdoor zul je alsnog de te weinig betaald import BPM af moeten dragen plus eventueel een boete daar bovenop. Zorg er daarom altijd voor dat de BPM-aangifte correct ingevuld is.

2. Uitbesteden van BPM-aangifte levert vaak besparing op

In de meeste gevallen is het mogelijk dat de BPM-aangifte een stuk lager uitvalt, dan dat de Belastingdienst voor je berekend. Zo kun je bij ons de BPM van je import auto op basis van de werkelijke waarde berekenen. En omdat veel van deze import auto’s de waarde vrij ligt, zorgt dat er voor dat je ook een aanzienlijk lager BPM bedrag moet betalen.

3. De BPM is nooit afhankelijk van de Duitse vraagprijs

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, wordt je BPM nooit over de prijs die je voor je auto betaalt hebt berekend. Dit komt omdat de Belastingdienst altijd uitgaat van de Nederlandse netto cataloguswaarde. Daarnaast is de BPM vooral afhankelijk van  de kilometerstand, schadevrijheid en de CO2 uitstoot van de auto.

4. Ga nooit akkoord met aanpassing aan je BPM aangifte door de Belastingdienst

De belastingdienst heeft er een handje van om aanpassingen in je BPM aangiftes. Dit is wettelijk niet toegestaan en wij raden je het dan ook in alle gevallen af. Want jij doet BPM aangifte en dat betekent dat je daar zelf ook verantwoordelijk voor bent. Op moment dat een medewerker van de Belastingdienst jouw BPM aangifte gaat aanpassen, zul je geen zicht meer hebben op je eigen berekening en zul je ook verantwoordelijk zijn voor eventuele consequenties.

5. Je kunt geen BPM-aangifte doen aan de hand van een gratis BPM calculator

Zoals je misschien wel weet is dat er op het internet een aantal gratis BPM calculators zijn. Dat is natuurlijk ontzettend handig, maar deze hoeven niet altijd even betrouwbaar te zijn. Deze BPM calculators berekenen de BPM namelijk op basis van de standaard afschrijvingstabel van de Belastingdienst. Daarom zijn er twee nadelen aan dit soort BPM calculators.

Het grootste nadeel is dat voor je in bijna alle gevallen een te hoog import BPM bedrag oplevert. De calculator gaat eigenlijk uit van een te hoge waarde van je import auto, wanneer er gebruik gemaakt wordt van de standaardtabel van de Belastingdienst. Daarnaast houden de import BPM calculators vaak geen rekening met speciale opties en actiepakketten. De BPM calculators gaan vaak altijd uit van een basisversie zonder opties en dit zorgt voor een slechte BPM indicatie.

kentekencheck