Linkbuilding enkel op de homepagina? Niet doen.

Iedereen maakt fouten, dat hoort nu eenmaal bij het leven. Linkbuilding is een complexe marktsector. Je moet veel leren. Je moet op de hoogte blijven van de meest recente ontwikkelingen. Je moet veel onthouden. Je moet nog meer doen. Wanneer je vraagt hoe linkbuilding precies werkt, dan is het antwoord vaak ‘dat hangt ervan af’.

Het zijn trouwens niet alleen de beginnende linkbuilders die fouten maken, ook de mensen die meer ervaren zijn in linkbuilding en de veteranen in dit werkveld maken fouten. In dit artikel richt ik mij specifiek op één veelgemaakte fout die door linkbuilders wordt gemaakt, namelijk linkbuilding enkel op de homepagina.

Linkbuilding op de homepagina… een slechte strategie.

Het is verleidelijk om alle inkomende links te bouwen naar de homepagina, omdat hier over het algemeen de introducerende informatie van een website staat… toch? Vaak is het ook de mooiste pagina van de gehele website, omdat deze vaak gezien wordt als de landingspagina. Je kan ook te maken krijgen met klanten die willen dat je de linkbuilding campagne richt op de voorpagina. Leg dan maar eens uit dat dit niet de beste strategie is om te hanteren. Het punt is echter dat wanneer jij je enkel richt op de homepagina met linkbuilding je niet alleen een fout maakt… het is een slechte strategie.

Zoveel andere websites hebben alleen maar inkomende links naar hun homepagina. En omdat bijna iedereen anders het doet, moet jij het dus niet doen. Als je namelijk de grote massa gaat volgen met linkbuilding, dan eindig je waarschijnlijk ergens op pagina 10, als je geluk hebt.

Linkbuilding is ook deeplinks maken.

Een goede strategie met linkbuilding is om ook veel zogenaamde deeplinks te maken. Neem Wikipedia als voorbeeld. Zij hebben ongeveer 600 miljoen inkomende links waarvan slechts 1% naar de homepagina leidt. De rest zijn allemaal links naar de artikelen. Desondanks is Wikipedia de 6e populairste website van de wereld.

Verdeel daarom de links over de gehele website wanneer u een linkbuilding opdracht voor uw klanten uitvoert. Wanneer de verschillende pagina’s goed scoren in zoekmachines zal het voor de bezoeker ook gemakkelijker zijn om te vinden waar hij naar op zoek is.

Daarnaast zorgen deeplinks er ook voor dat de algehele waarde van uw website toeneemt, hoe meer pagina’s hoog scoren in de zoekmachines, hoe meer verkeer u naar uw website trekt.