Hoger in Google met off-page SEO

off-page SEO

VAN DE REDACTIE VAN ARTIKEL247.NL

Als we het over SEO hebben dan denken de meeste mensen snel aan on-page SEO. Een goede URL structuur, correcte teksten en de juiste tags. Deze zijn natuurlijk van groot belang, maar met een goed geoptimaliseerde website ben je er nog niet. Er zijn namelijk verschillende SEO facturen die in het rijtje off-page horen. Als je hoger in Google wilt komen is het belangrijk om, naast de on-page SEO ook de off-page SEO factoren toe te passen.

Linkbuilding

Als we het over off-page SEO hebben dan denk je al snel aan linkbuilding waarschijnlijk. Off-page SEO is echter veel meer dan dat. Toch is linkbuilding wel van groot belang. Het is algemeen bekend dat Google kijkt naar het linkprofiel van een website. Hoe vaak komt een link naar je website voor op een andere website? Hoe groter dit aantal, des te gunstiger zou je denken. Dit is echter slechts deels waar. Google kijkt namelijk niet alleen naar het feit hoe vaak een link voorkomt, maar ook naar het feit of de link op een gerelateerde website staat of niet. Als je een website over computers hebt is het belangrijk dat je link op ICT-gerelateerde websites wordt opgenomen. Staan er alleen maar links op websites over paarden naar je website, dan heeft dit weinig meerwaarde.

Effectieve linkbuilding

Als je effectief wilt linkbuilding is het dus belangrijk om op zoek te gaan naar andere, soortgelijke websites. Het vinden van concurrenten is misschien eenvoudiger dan je denkt. Vul je belangrijkste zoekwoord in via Google en je zult direct zien wie ze zijn. Via een website als Majestic SEO kun je ontdekken hoe het linkprofiel van je concurrenten eruit ziet. Maak een lijst van alle links en zorg ervoor dat je ook op deze websites terecht komt. Zo creëer je een sterk linkprofiel voor je website, iets dat gunstig is voor je notering in Google. Het is wel raadzaam om niet alle links in één keer te plaatsen, dit kan door Google als spam gezien worden namelijk. Een aantal links per maand is voldoende, zo voorkom je dat je website als spam-site gemarkeerd wordt door Google.

Social Media

Naast linkbuilding doe je er verstandig aan om aan de slag te gaan met Social Media. Dit begint met het aanmaken van verschillende Social Media accounts. Je kunt gebruik maken van Facebook, Twitter en Instagram bijvoorbeeld. Maak de accounts aan en zet zogenaamde “share buttons” op je website. Met zo’n button (knop) kunnen bezoekers een bericht leuk vinden op Facebook of delen op Twitter bijvoorbeeld. Zet regelmatig een update op je Social Media accounts zodat je volgers op de hoogte blijven. Dit kunnen nieuwe pagina’s of berichten zijn, maar ook zogenaamde win-acties die je hebt bedacht.

Regelmatig bloggen

Heeft je website al een blog-gedeelte? Het schrijven van blogs kost tijd, maar kan een positief resultaat hebben als het gaat om je rankings in Google. Hoe meer blogs je schrijft, des te meer woorden waarop je gevonden kan worden in Google. Zorg dus regelmatig voor een nieuwe blog. Deze kun je eenvoudig delen via je Social Media accounts. Als je volgers hebt kan een blog direct leiden tot extra bezoekers. Zorg voor een uitnodigende blogtitel, mensen zullen dan eerder geneigd zijn het blog te lezen.