Beleggen in bedrijven

Steeds meer beleggers kiezen er voor om mee te liften op het succes van grote bedrijven. Speelgoedfabrikanten en spelletjesbedrijven (bijvoorbeeld online gamemakers) vinden daarbij gretig aftrek. Wat maakt nu dat beleggen in bedrijven als winstgevend wordt beschouwd?

 

Koersen omhoog

Het belangrijkste gegeven in beleggen in bedrijven en het kopen van aandelen in bijvoorbeeld Mattel of Lego, is dat de koersen omhoog gaan in tijden dat speelgoed verkocht wordt. Denk daarbij aan kerst of Thanksgiving. Je merkt dat bijvoorbeeld uit de koersbeweging die speelgoedfabrikant Mattel (NYSE ticker MAT) maakte toen het bedrijf de licentie om poppen te maken gebaseerd op figuren iiit Frozen en een aantal andere Disney-films verloor aan concurrent Hasbro (NYSE code HAS): Mattel daalde 2 procent en werd daarmee 200 miljoen dollar minder waard. Het aandeel Hasbro won 300 miljoen aan beurswaarde. En het nieuwe contract gaat pas op 1 januari 2016 in.

 

Interessante beleggingen

Beide speelgoedfabrikanten zijn interessante beleggingen, waarbij beleggers er goed aan doen regelmatig tussen de twee te switchen. De waarderingen ontlopen elkaar namelijk niet veel als je naar langjarige gemiddelden kijkt. Op dit moment zit Mattel in de hoek waar de klappen vallen en daardoor heeft dit aandeel nu een aanzienlijk lagere waardering en een geweldig

 

Helden en actiefiguren

Spiderman, de Hulk, Iron Man en de teams van X-Men en the Avengers zijn veel beter uit te melken. Met de Star Wars-rechten die Disney met Lucasfilm in huis haalde zal het bedrijf ook winstgevend aan de haal gaan: niet alleen is al een derde bioscooptrilogie in de maak, maar ook tekenfilmseries, spin-offs en films over individuele karakters. Laat dat maar aan Disney over. En dan is er nog de goudmijn die merchandise heet. Walt Disney is met afstand koploper in de entertainmentindustrie.

 

Time Warner en Disney

Time Warner is de nummer twee. Volgens het Amerikaanse tijdschrift Variety bezit Disney nu zes van de tien belangrijkste merken als het gaat om de licentierechten, waaronder de top vier (Disneyprinsessen, Star Wars, Winnie the Pooh en Cars). Daarmee heeft Disney nu een marktaandeel van zo’n 80 procent, bijna een merchandise-monopolie. En Disney is het bepaald nog niet verleerd, blijkens het succes van de tekenfilm Frozen.

Deze film kostte 150 miljoen dollar en bracht al 1,3 miljard op. Het is de meest lucratieve tekenfilm aller tijden en nummer vijf van alle films. Negen van de tien best verkochte items in Disney winkels in het tweede kwartaal was iets dat met Frozen te maken had en er is al een Broadway-musical in de maak. Het duel tussen Disney en Time Warner zal de komende jaren ook een duel tussen superhelden zijn. Tot nu toe heeft Disney aanzienlijk meer succes met Spiderman, The Avengers en de verschillende spin-offs daarvan. Warner werkt nu aan een film waarin Batman en Superman het tegen elkaar opnemen. Het zou de eerste film met DC-helden kunnen worden die het beter doet dan de gelijktijdige Marvel-film, maar hij is pas gepland voor mei 2016. Het aandeel Walt Disney heeft het de laatste jaren aanzienlijk beter gedaan dan Time Warner. Tegelijkertijd is Disney met 18,6 keer de winst die in 2016 wordt verwacht een stuk duurder dan Time Warner, dat bovendien ook een wat hoger dividendrendement heeft. Time Warner koopt op grote schaal eigen aandelen in, als reactie op het ongewenste overnamebod van Rupert Murdoch’s Twenty-First Century Fox. Dat bood 80 miljard dollar voor Time Warner, waarna de koers omhoog schoot. Het bod, deels in aandelen, kwam neer op zo’n 90 dollar per aandeel. Time Warner hield de boot succesvol af en koerst nu weer een stuk lager. Een nieuw bod is niet uit te sluiten.

 

Speelgoed is goud waard

Speelgoedmakers In 2015 verscheen bij Disney-dochter Pixar de animatiefilm Inside Out. Deze werd zeer goed ontvangen en zal tot ver in 2016 inkomsten genereren voor het bedrijf. Wat de rechten op dit soort films waard zijn voor andere bedrijven blijkt