Buikvet verbranden: 3 meest gemaakte fouten & 7 adviezen

Je vindt jezelf te dik en dan vooral bij je buik? Je hebt al van alles geprobeerd maar je bent nog steeds niet tevreden over je buikvet? Dat hoeft niet langer.

Ik vertel je in dit artikel precies wat de waarheden zijn over buikvet verbranden, de 3 veel gemaakte fouten en ik geef je nuttige tips om wel die platte en strakke buik te krijgen die jij wilt!

Oorzaak van een buikje en buikvet

Vroeger waren mensen een stuk dunner. Sterker nog, sinds een paar jaar zijn er meer mensen te dik dan te dun. Dat komt niet omdat er steeds minder dunne mensen zijn op deze wereld, maar vooral doordat men steeds dikker wordt. Dit dikker worden heeft meerdere factoren, maar de meest belangrijke zijn onze moderne voeding en dat we te weinig bewegen.

Een groot deel van voeding die te krijgen is in de reguliere supermarkt is geproduceerd (of bewerkt) voedsel. Dat betekent dat dit voedsel niet direct uit de natuur komt. Het is bewerkt zodat het langer houdbaar is, beter verkocht kan worden, sneller bereidt kan worden en zo zijn er nog meer redenen. Het komt erop neer dat er te vaak erg weinig rekening wordt gehouden met de voedingswaarde hiervan.

Daarnaast hebben sommige voedingsmiddelen ook een hoge dooreetfactor, waardoor we er ook nog snel teveel van eten. Als je dan ook nog is te weinig beweegt, zijn er al veel factoren aanwezig, die ervoor zorgen dat overtollig buikvet kwijtraken erg lastig wordt.

Wil je toch buikvet verliezen, dan zijn er genoeg effectieve methodes, maar neem niet alles aan wat je hierover hebt gehoord of gelezen.

Buikvet verbranden: 3 meest gemaakte fouten

1. Buikspieroefeningen

Buikspieroefeningen zijn zeker goed voor je lijf, maar hiermee buikvet verbranden zal je hoogstwaarschijnlijk niet gaan lukken. Wat je hiermee wel doet is het trainen van je buikspieren, alleen zal dat buikvet dan niet zo snel verdwijnen.

Natuurlijk is het wel zo dat bij elke lichamelijke inspanning er iets van vet (en dus ook buikvet) wordt verbrand, maar dat is veel te weinig om dit een effectieve manier voor buikvet verbranden te noemen.

2. Vet voedsel vermijden

Er zijn gezonde en ongezonde vetten. De ongezonde vetten moet je inderdaad vermijden, maar het lichaam heeft de gezonde vetten zeker wel nodig, ook wanneer je bezig bent met buikvet verbranden. Door gezonde vetten te eten, heb je minder snel weer een hongergevoel en blijft je lichaam gezonder.

3. Minder eten

Dit zorgt voor een zeer vervelend en op de duur onweerstaanbaar hongergevoel. De kans op een vreetbui wordt zo alleen maar hoger. Daarbij wordt er een biologisch signaal aan je lichaam gegeven dat het juist extra veel energie moet opslaan. Dat betekent dat vet langer wordt vastgehouden.

Je lichaam gaat zo zuiniger om met de energie die het binnenkrijgt, want wie weet heeft het lichaam deze energie op een later moment nog hard nodig. Blijf dus genoeg eten, zodat je lichaam weet dat er genoeg voeding in de omgeving is.

Buikvet verbranden wel mogelijk?

Met buikvet verbranden wordt er eigenlijk bedoeld om vet te verbranden wat op een bepaalde plek zit, in dit geval de buik. Helaas is het helemaal niet mogelijk om lokaal vet te verbranden. Net zoals het niet mogelijk is om er lokaal vet bij te krijgen. Dit is namelijk per individu anders en wordt grotendeels bepaald door de genen.

Als iemand dikker wordt zal de één meer vet krijgen bij zijn armen, de ander in zijn billen, heupen, dijen, buik of zelfs de nek.

Hoe dan wel buikvet verbranden?

Een goede vuistregel om buikvet te verbranden is om enkel voedsel te eten wat onbewerkt is en zo natuurlijk mogelijk. Ook zijn er andere tips die je zeer goed zullen helpen bij het krijgen van een platte buik:

1. Vermijd alle junkfood en verwerkte voedingsmiddelen zoals:

  • Koekjes
  • Chips
  • Desserts
  • Gefrituurd voedsel
  • Vette sauzen
  • Chocolade
  • Snoep
  • Taart
  • IJs

2. Eet alleen voeding uit de onderstaande groepen:

  • Groenten (zo veel je wilt en vooral bladgroente)
  • Fruit (twee tot drie stuks per dag)
  • Vis zoals haring, makreel, tonijn, sardientjes en zalm
  • Eieren (omega 3 eieren zijn het best)
  • Gras gevoerd vlees (rund dat vrij heeft kunnen grazen en geen zogenaamd ‘krachtvoer’ zoals maïs en granen heeft gekregen)
  • Noten, pitten en zaden
  • Gezonde natuurlijke oliën, zoals: olijfolie, kokosnootolie en lijnzaadolie
  • Langzame koolhydraten zoals: quinoa, zoete aardappels, havermout en peulvruchten

3. Drink minimaal 2 liter water per dag:

Het hebben van een voldoende water (8 – 10 glazen) per dag helpt bij het verhogen van je metabolisme, die verder helpt bij buikvet verbranden.

Water is ook een van de beste natuurlijke eetlustremmer. Je kunt door het drinken van een glas water voor de maaltijd de eetlust verminderen, wat vervolgens weer leidt tot gewichtsverlies.

4. Sporten

Dit kan zijn een duursport zoals hardlopen, fietsen, zwemmen. Blijf je liever binnen dan kan je gebruik maken van een hometrainer, crosstrainer, roeimachine of loopband. Doe één van deze dingen twee of drie keer per week en 30-45 minuten lang.

Ben je goed in vorm en wil je nog sneller buikvet verbranden, dan kun je interval training doen. Dit is intensiever dan cardio, maar je kan wel in kortere tijd meer buikvet verbranden.

5. Slaap voldoende:

Van kort slapen wordt je dik. Dat komt omdat je lichaam bij kort slapen vocht gaat opslaan als vet. Ook mist je lichaam overdag energie en gaat dit compenseren door te verlangen naar meer voeding. Zo is de kans dat je teveel eet groter. Zorg er dus voor dat je minimaal 8 uur slaap per nacht pakt.

6. Eet 3 keer:

Voorheen werd aangenomen dat als je de hele dag door blijft eten, de spijsvertering ook de hele dag bezig moet blijven. Dat is natuurlijk waar, maar dat betekent niet dat je daardoor ook meer calorieën verbrand.

Probeer dus goed te ontbijten, gezond te lunchen en een avondmaaltijd te maken met weinig snelle koolhydraten. Zo hunker je minder naar snacks tussendoor en zal dit je helpen bij buikvet verbranden.

7. Visualiseren:

Wat je ook wilt bereiken in je leven, je zal het eerder krijgen als je hierover visualiseert. Wil je dus een strakke en platte buik, stel je dan elke dag voor hoe je wilt dat je buik eruit ziet en wat nog belangrijker is, hoe je je dan zou voelen.

Door alleen al dit te denken, zal je lichaam automatisch meer meewerken en zul je ook merken dat je gemotiveerder bent om je door te gaan met buikvet verbranden.