Hoe vertel ik mijn verhaal?

Heeft u een eigen bedrijf en staat u op het punt om een nieuw product te lanceren? Heeft u een nieuw bedrijfsproces ontwikkeld en wilt u dit zo duidelijk mogelijk overbrengen naar uw medewerkers? Dan heeft u natuurlijk een verhaal te vertellen! De kunst is om dit verhaal op een duidelijke manier over te laten komen. In dit artikel vertellen wij hoe u dit het beste kunt doen.

 

Storytelling

Storytelling is helemaal hot. Storytelling is dé oplossing om je verhaal op je juiste manier over te laten brengen en de doelgroep te raken op emotioneel niveau. Een goed verhaal bestaat meestal uit drie ingrediënten, namelijk: een incident, een conflict en een hoofdpersoon. De hoofdpersoon is de held in het verhaal. Bij een commercieel bedrijf kan dit een fictieve held zijn, maar ook de CEO bijvoorbeeld. Er gebeurt in het verhaal vaak een incident, waardoor er een conflict ontstaat. De hoofdpersoon slaat zich hier (op eigen wijze) doorheen. Verschillende grote bedrijven (als Dove) gebruiken deze storytelling techniek.

 

Naast deze techniek kan men ‘The Why’ van Simon Sinek gebruiken. Vertel eerst waarom u als bedrijf iets doet, vervolgens hoe u dit doet en tot slot wat u doet. Wanneer u de waarom als uitgangspunt neemt en niet de wat bij storytelling zult u meer mensen aan uw bedrijf binden.

 

Voordelen

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van storytelling komt een verhaal ten eerste duidelijk over. Hiernaast wekt het vaak bepaalde emoties / herkenning op. Wanneer een verhaal bepaalde emoties of een bepaald gevoel oproept blijft een verhaal vaak langer hangen. Door storytelling gaat een verhaal van een simpel verhaal naar een beweging. Wie wil dat nou niet bereiken?

 

Overbrengen

Storytelling kan op verschillende manieren overgebracht worden. Een verhaal kan verteld worden door een verhalenverteller/presentator, de tekst kan gepresenteerd worden op een website of in een explanimation worden uitgelegd.